Saippuaa!

Puhtauden ja kauneuden historiaa mainoksissa

Rauno Lahtinen
Tuote ei ole saatavana Atenan verkkokaupassa.

Vanhin säilynyt saippuaresepti on ajoitettu noin vuoteen 2800 eaa. Suomessa puhtaudesta ja kauneudesta tuli kuitenkin muoti-ilmiö vasta 1920­30-luvulla, jolloin nykyäänkin tutut tuotemerkit Lux, Sunlight, Nivea ja Pepsodent rantautuivat suomalaisten arkeen. Kotimaiset valmistajat lähtivät vastaiskuun näyttävillä mainoskampanjoilla, joihin otettiin avuksi niin missit kuin kaukomaiden eksotiikkakin. Myös kirjailijat kantoivat kortensa kekoon: Katri Vala mainosti Palmu-saippuaa tai Olavi Paavolainen puhui Havin partavaahdon puolesta!

Saippuaa! vie mainosten kiehtovan maailman kautta suomalaiseen kulttuurihistoriaan. Kirjassa on mukana satakunta nostalgista mainosta. Ne nostattavat hymyn huulille ­ ja toisaalta näyttävät myös oman aikamme kiehtovassa valossa. Meille tuttuakin tutummat saippua- ja pesuainemainokset ovat paljossa velkaa menneisyydelle.

Kirjoittaja

Rauno Lahtinen

FT Rauno Lahtinen (s. 1968) on kulttuurihistorioitsija, joka on tutkinut muun muassa 1900-luvun alun kaupunkikulttuuria ja ympäristöhistoriaa.


Kirjoittajan esittely

Kirjan tiedot

ISBN9789517964401
AsuSidottu
Sivumäärä144
KuvitusMv-kuvitus
Kirjastoluokka90.21
Ilmestyminen09/2006
VarastossaEi
Hinta30,50 €
(sis. alv. 10%)
Muuta

Graafinen suunnittelu Taina Ilomäki, Ilokuvio